Thaimaan matkakertomus 7.1.-22.1.2008

Kwaijoki 1 yö
Bangkok 3 yötä

Järviradion ryhmään oli ilmoittautunut 41 matkustajaa ja
matkanjohtajana toimi Hannele Nyrönen.

Sunnuntai 7.1 2008

Matka julistettiin alkaneeksi klo 18 Kyyjärvellä, kun Järviradion ensimmäiset matkustajat hyppäsivät linja-auton kyytiin. Iloisia ihmisiä poimittiin muun muassa Alajärveltä, Lappajärveltä ja Lapualta. Saavuimme Vaasan kentälle klo 21 jälkeen ja edessä oli matkatavaroiden punnitus. Kaikki odottivat kalpeanaamoina vuoroaan ja valmistautuivat pitkälle lennolle.

Lentomme lähti lähes ajallaan noin klo 23.45 ja turhat pelot matkan myöhästymisestä sai unohtaa. Teimme välilaskun Thaimaan naapurimaassa Intiassa Ahmedabadissa, jossa koneen miehistö vaihdettiin ja lentokone tankattiin. Käväisy Intian lentokentällä oli sinänsä kokemus muiden joukossa, sillä aseistetut lentokenttätyöntekijät ja tarkat passi- ja turvatarkastukset hämmästyttivät meitä kaikkia. Toiminta oli tiukkaa ja miehet sekä naiset menivät tarkastukseen omissa jonoissaan.

Maanantai 8.1.2008

Finnairin kone laskeutui aurinkoiseen, mutta usvaiseen Bangkokiin noin klo 17.30 paikallista aikaa. Thaimaassa aika on viisi tuntia edellä, joten Suomessa oli tuolloin vasta alkuiltapäivä. Lento kesti välilaskuineen 13 – 14 tuntia. Puolen tunnin tai tunnin myöhästymiset ovat melko yleisiä pitkillä lennoilla, sillä aina on huomioitava sää ja muun lentoliikenteen toimivuus.

Bangkokin terminaali huokui lomatunnelmaa, kun kävelimme pitkän matkan passintarkastukseen. Kävely tekikin terää. Vaalea kaakelointi, puhtaus ja rentouttava thaimusiikki karistivat uneliaisuuden silmistä. Laukut tulivat nopeasti hihnalle ja ainoastaan yhden matkalaisen laukun lukko oli rikkoontunut rahtikuljetuksessa. Matkajärjestäjänä toimineen Lomamatkojen oppaat löytyivät hyvin näkyvien kylttien ja nauravien suiden ansiosta.

Ulkona oli puolessa tunnissa tullut säkkipimeää, kun pääsimme linja-autoon. Tässä vaiheessa sain mahdollisuuden tutustua Järviradion ryhmään ja antaa tietoa matkan tulevista tapahtumista. Lomamatkojen opas Susanne antoi meille hyvät ohjeet tulevaa viikkoa varten.
Ensimmäinen kulttuurishokki tuli linja-automatkalla: liikenne on vasemmanpuolista ja linja-autojenkin keskinopeus n. 110 km/h. Turvaväleistä thaimaalaisilla ei ole tietoakaan. Moottoritiet ovat kuitenkin hyväkuntoisia ja kolmikaistaisia.

Moottoritie

Thaimaan moottoritiet ovat pääosin hyväkuntoisia.

Saavuimme turvallisesti hotelli Cholchaniin, joka on noin 10 kilometrin päässä Pattayan keskustasta. Hotellin ovimiehet hoitivat laukkumme huoneisiin ja saimme keskittyä huoneiden kirjautumiseen. Tehtävääni kuului toimia tulkkina, jotta kaikki löysivät huoneensa.

Cholchan

Hotelli Cholchan näkyi kauas moottoritielle.

Pattaya-hotelli

Hotellimme rannalla oli runsaasti palmuja. Kuvan ulkopuolella olevat uima-altaat olivat kovassa käytössä, sillä merivesi ei ollut kovin puhdasta.

Tiistai 9.1.

Tiistaipäivä oli ryhmän yhteispäätöksellä pyhitetty hotellialueen ja sen lähiympäristön tutustumiseen, yleiseen ihmettelyyn ja lepoon. Aamupäivällä saimme tuhdin paketin tietoa Pattayasta ja retkistä oppaan pitämässä tervetuliaistilaisuudessa. Matkanjärjestäjä tarjosi tulevalle lomaviikolle muutamia päivän matkoja, joista löytyi jokaiselle jotakin.

Loppupäivän totuttelimme auringon polttavaan kuumuuteen vahvoilla suojakertoimilla ja kiertelimme hotellin lähialueen kauppoja. Rahanvaihto oli mahdollista joko hotellissa tai Pattayan keskustassa.

CholchanjaKauppa

Hotelli Cholchanin lähistöltäkin löytää muutaman kaupan.

Keskiviikko 10.1.

Paljon puhuttu Järviradion hovivaatturi Mr. Rana oli vuorossa keskiviikkona. Vaatteet oli hyvä tilata mahdollisimman nopeasti, jotta ne ehtivät kaikille mukaan kotimatkalle. Kangasvalintojen ja henkilökohtaisten kokomittausten jälkeen ompelijat pääsivät töihin.

Rana

Rana näyttää pukumalleja esitteistä.

Illalla osa matkalaisista lähti tutustumaan keskustan iltaelämään omatoimisesti. Pienessä porukassa on sujuvampaa liikkua illan melskeessä kuin suurena ryhmänä. Halvat tuotteet ja tavaran paljous sai monen pään sekaisin.

Torstai 11.1.

Torstaipäivä alkoi klo 8, jolloin lähdimme Koh Sametin saarelle. Kohde on tunnettu myös nimellä Samet Island. Saari on tullut tutuksi liidunvalkoisista, pehmeistä hiekkarannoista ja miellyttävästä ilmasta. Lomamatkojen opas kertoi linja-automatkalla nähtävistä Etelä-Thaimaan viljelmistä ja Sametin historiasta. Rantapäivään sisältyi eksoottinen kala-ateria. Auringon lisäksi tarjolla oli edullista ja ammattitaitoista kasvo-, jalka- ja kokovartalohierontaa.

KohSamet

Koh Sametin hiekkarannoilla auringonotto on pääasia. Kuva SametRuoka: Kevyt kala-ateria toimii erinomaisena suolapalana meren rannalla.

Perjantai 12.1.

Silmälasiliike Pattaya Opticalin edulliseen tarjontaan kuului näöntarkastukset, silmälasit ja aurinkolasit vahvuuksilla tai ilman. Noin 15 Järviradion ryhmäläistä osti silmä- tai aurinkolasit, jotka liike kauppasi puoleen hintaan verrattuna Suomen hintatasoon. Ostoetuna oli myös se, että mahdollisen takuuhuollon voi teetättää Tampereella vastaavassa liikkeessä. Osa oli tehnyt näöntarkastuksen jo Suomessa ja näin he saivat reseptiä näyttämällä tarvitsemansa lasit. Näöntarkastus oli mahdollista myös Pattaya Opticalissa. Muutamalla myyjällä suomenkieli oli uskomattoman hyvin hallussa, joten asiointi sujui tutulla kielellä. Thaimaassa silmälasiliikkeitä on useita, joten siellä ensikertalainenkin löytää kyseisiä liikkeitä vaikka kulman takaa.

PattayaOptical

Järviradion ryhmäläisiä Pattaya Opticalin edessä.

Illalla lähdimme lähes koko ryhmän voimin ruokailemaan Pattayan kaupunginosaan Jomtien alueelle. Ensin oli tarkoitus mennä ravintolaan, jossa oli mahdollista saada ruokalautasen kokoisia wienershcnitzel-pihvejä. Kun saavuimme paikalle, paikka ei herättänyt oikein kenessäkään suurta mielenkiintoa. Ravintolassa ei ollut ainuttakaan asiakasta ja paikka näytti kaikin puolin etovalta. Päätimme kokeilla suomalaista ruokaravintolaa, joka oli aivan kiven heiton päässä. Ravintolassa oli mahdollisuus syödä vain buffetateria, jonka huomasimme vasta tilausvaiheessa. Ruoka oli pettymys kaikille hinta-laatu -suhteeltaan. Onneksi kaikki ottivat tilanteen ainakin jälkikäteen huumorilla ja olimme yhtä seikkailua taas rikkaampia.

Ravintola

Illallinen suomalaisravintolassa toi matkaan seikkailumieltä.

Lauantai 13.1.

Tälle päivälle riitti tekemistä. Suurin osa vietti alkupäivän rannalla ja keräsi voimia iltapäivän Tiikeripuiston opastettua matkaa varten. Tämä matka oli järjestetty yhteistyössä hotelli Cholchanin kanssa. Retkeen sisältyi matkat, opastettu kierros Tiger Zoo Parkissa eli Tiikeripuistossa ja ruokailu. Puistoon oli matkaa noin 40 kilometriä. Kolmen tunnin ohjelmaan sisältyi tiikeri-, krokotiili ja norsuesitys sekä sikojen matemaattinen älykkyystesti ja juoksukilpailu. Kierroksen päätteeksi saimme nauttia maittavan ja monipuolisen aterian. Kaikilla oli mukava olo reissusta.

Norsuhieronta

Norsushow’ssa oli mahdollista mennä norsun hierottavaksi.

Illalla lähdimme kaikkien halukkaiden voimin suomalais-thaimaalaiseen Jampan baariin, jonka löytyminen tuotti aluksi ongelmia. Onneksi meillä oli puhelinnumero ja saimme viimein itse omistajan vastaan opastamaan. Vaikka Pattaya on Thaimaan mittakaavassa pieni kyläpahanen, siellä ei yhden tietyn pubin löytyminen ole kovin helppoa. Jampan baarissa oli valmistauduttu meidän tuloon sikavartaalla ja noutopöydällä sekä paikallisilla esiintyjillä. Vastaanotto oli lämmin.

Illan päätteeksi tutustuimme paikalliseen kävelykatuun, joka päiväsaikaan on normaali ostoskatu, mutta illan tullen katu saa uusia ulottuvuuksia. Se on tyttökatu. Kuljimme ryhmässä ja hämmästykseksemme meno oli päällisin puolin hyvin siveellistä. Välittäjät tulivat ystävällisesti tarjoamaan palvelujaan edulliseen hintaan sukupuoleen katsomatta.

Tyttökatu

Yhteiskuva tyttökadun sydämessä, missä kulkeminen oli turvallista.

Tyttötanssija

Lasivitriinien takana olevat naiset ovat yksi mainoskeino haalia asiakkaita.

Sunnuntai 14.1.

Pyhäpäivänä vietimme omatoimista lepopäivää. Kävimme miesystäväni kanssa hotellin vieressä sijaitsevalla kanafarmarin temppelialueella, joka oli avoin yleisölle. Osa Järviradion ryhmäläisistä oli jo ehtinyt tutustua paikkaan ja alue olikin näkemisen arvoinen. Suuret temppelimäiset rakennukset ja ylevästi suunnitellut puutarhat olivat upeita ja muistuttivat kuninkaallisen kotia. Tämä paikka oli aikaisemmin ollut paikallisen kanafarmarin koti, joka oli nyt turisteille avoin nähtävyys.

Kanafarmin näköala

Kanafarmarin entinen asuinpaikka tarjoaa turisteille glamouria.

Maanantai 15.1. ­- keskiviikko 17.1.

Viimeiset kolme päivää menivät nopeasti. Osa Järviradion matkailijoista kävi joko omatoimisesti tai ryhmässä sovittamassa Ranan tekemiä vaatteita. Ranan liike on auki jopa aamu kymmenestä ilta yhteentoista, joten sovittaminen oli helppo järjestää.

Viimeisinä päivinä oli mukava tehdä ostoksia, kun alue oli tullut jo sen verran tutuksi. Toisaalta edessä oli vielä Bangkok, joten ostamista kannatti jättää myös sinne.

Halusimme miesystäväni kanssa syödä välillä muuta kuin thaimaalaista ruokaa. Löysimme aivan Pattayan keskustan ytimestä pienen italialaisravintolan, jossa oli erinomaista pastaa ja pitsaa. Alueella on muutenkin runsain mitoin eri maalaisia ruokapaikkoja. Nälkäiseksi ei voi jäädä.

Keskiviikkona matkasimme kahdestaan Jomtien Beachille. Kävelimme keskustasta rantaa pitkin Jomtien hotellialueelle ja nappasimme sieltä lavataksin. Takseja saa lähes joka nurkalta ja kuljettajilla on tapana tyrkyttää kyytiä turisteille. Hinta kannattaa sopia aina etukäteen. Hinnat vaihtelevat matkan mukaan kaupunkialueella 100 bahtista 400 bahtiin. Yksi euro on noin 50 bahtia eli edullista on.

Torstai 18.1.

Aamuherätys oli jo ennen kuutta. Lastasimme linja-auton klo 7 ja suuntana oli Kwaijoki. Lomamatkojen oppaana oli tästä eteenpäin Heikki. Matkan kestoksi arvioitiin noin neljä tuntia, mutta se meni rattoisasti kuunnellen Heikin tarinoita Thaimaan historiasta. Pysähdyimme Kanchanaburin maakunnassa II maailmansodan aikana kuolleiden sotahaudoilla, joista suurin osa kuoli erilaisiin tauteihin, nälkään ja nestehukkaan. Tutustuimme sotamuseoon, Kwaijoen siltaan, joka on tätä nykyä teräksinen ja Saiyoken vesiputouksiin. Kaiken tämän jälkeen söimme aterian, johon kuului kirkas keitto, tuoksuvaa jasmiiniriisiä, suikaloitua kanaa ja porsasta sekä eksoottisia vihanneksia.

Ennen iltaa pääsimme Kwaijoen varren hotelliin. Söimme yhteisen illallisen seisovasta pöydästä ja kaikki olivat tämän jälkeen valmiita unten maille.

Perjantai 19.1.

Aamulla suuntasimme ratsastamaan norsuilla. Selässä piti olla aina kaksi kerrallaan, jotta penkki pysyisi tasapainossa norsun selässä. Norsun askel on valtava. Selästä on helppo tarkkailla luontoa ja sen ihmeellistä maailmaa. Lopuksi saimme kokeilla norsuhierontaa ja nauttia näiden älykkäiden eläinten tempuista.

Norsuratsastus

Norsut tuntuvat korkeilta viimeistään, kun istuu niiden selässä.

Ennen matkaa Bangkokiin kävimme vielä matkustamassa paikallisjunalla Kuoleman rautatietä pitkin. Juna oli tuttuun tapaan tunnin myöhässä ja se oli yllättäen niin täynnä, ettei ryhmämme mahtunut samaan vaunuun eivätkä kaikki päässeet istumaan. Tarkkana piti olla, että osasimme jäädä pois oikealla asemalla. Onneksi Heikki huolehti meistä hyvin ja kaikki osasivat hypätä ulos oikeaan aikaan.
Paikallisjuna

Paikallisjuna tuli tuttuun tapaan myöhässä ja se oli yllättäen tupaten täynnä.

Lauantai 20.1. – sunnuntai 21.1.

Viikonloppuna Lomamatkat järjestivät opaskierroksen Bangkokin kaupungissa. Suurin osa lähti sinne ja osa halusi kiertää omatoimisesti 15 miljoonan kaupunkia. Muutamia kokemuksenarvoisia nähtävyyksiä on Baiyoke Tower II, joka on Thaimaan korkein torni ja jossa voi ihailla Bangkokia pyörivältä näköalatasanteelta.

BaiyokeTower

Thaimaan korkein rakennus on Baiyoke Tower II.

Yksi hyvä nähtävyys on Wat Pon temppeli, jossa on makaava buddha. Temppeli on Bangkokin vanhin ja Thaimaan suurin. Temppelin suurin nähtävyys on juuri tuo buddha-patsas, joka on 46 metriä pitkä ja 15 metriä korkea.

MakaavaBuddha

Makaava buddha on näkemisen arvoinen.

Ostoskeskukset ovat suuria ja tarjonta on monipuolista. Turistin ongelmana on valinnan vaikeus ja joskus ulos löytäminen suurista ostoskeskuksista voi kestää.

MBK

MBK-ostoskeskuksesta löytää tuliaisia laidasta laitaan.

Siam

Siamin ostoskeskusalueella löytyy aitoja merkkituotteita monesta kerroksesta.

Bangkokin liikenne on 3 – 4 tasossa ja keskellä betoniviidakkoa saattaa eteen ilmestyä värikkäitä ja kultakoristeltuja temppelirakennuksia, joiden ympärillä leijuu vahva suitsukkeiden tuoksu. Kulkeminen on helppoa useiden vaihtoehtojen takia. Sky Train eli ilmajuna on viihtyisä ja huoleton tapa matkustaa. Näitä ratoja on tälläkin hetkellä rakenteilla lisää.

Maanantai 22.2.

Viimeistä päivää viedään. Lähtö hotellista oli klo 14. Hotellihuoneet oli luovutettava klo 12. Viimeinen ostoskierros oli vielä mahdollista joko hotellin lähellä tai Bangkokin lentokentällä. Suurin osa ryhmästä keräsi voimia pitkään lentomatkaan. Muutamalla oli vatsavaivoja, joka on se ikävä puoli lämpöisissä maissa matkaillessa. Sen vuoksi on hyvä syödä maitohappobakteereja jo ennen matkaa, vaikka niistäkään ei aina ole apua.

Reissussa rähjääntyy, niin kuin sanotaan. Paluu Suomeen oli hurjaa: lumen ja jään keskelle lähes kesävaatteissa, aikaero ja väsymys. Olimme Suomen aikaan perillä aamuyöllä kello 03.30, mutta elimme vielä Thaimaan ajassa, jossa kello oli 8.30. Illalla kotona uni tuli hyvin ja vasta seuraavina päivinä ymmärsi, missä sitä oikein on tullut oltua. Tämä oli hieno kokemus mukavan ryhmän kanssa kerta kaikkiaan!