Kouluoppimisessa on todettu ongelmia: emeritusprofessori Heikki Lyytinen



Kouluoppimisessa on todettu ongelmia: emeritusprofessori Heikki Lyytinen

Kouluoppimisessa on todettu ongelmia, joita on kaavailtu korjattavaksi lisäämällä kouluopetuksen resurssointia.
Koulun ongelmien olemassaolon todisteeksi on viitattu pitkään jatkuneeseen PISA-tulosten laskuun. Jostain syystä PISA-tulosta ei kuitenkaan ole sitten haluttu nähdä syynä kouluoppimisen laskuun, vaan on etsitty syytä muualta.
Loogista olisi pitää sitä syynä, koska kouluoppiminen perustuu niin pitkälle kuitenkin lukemiseen ja luetun ymmärtämiseen, mitä PISA mittaa.
Jos oppikirjojen oppimateriaalia ei ymmärrä lukemalla, niin mitä muuta tarvitaan kouluoppimisen vajoamisen olennaiseksi syyksi?

Heikki Lyytinen (professori) suomalainen psykologi, tutkija, Jyväskylän yliopiston psykologian (kehitysneuropsykologia) emeritusprofessori (1990-2014), Unescon lukemisen oppimisen professori (2015-2019)